Netflix heeft zijn bereik afgelopen kwartaal vergroot tot ruim 69 miljoen betalende klanten. Daarbij viel de groei in het buitenland hoger uit dan de aanbieder van internet-tv zelf voorspelde, terwijl de aanwas in de VS achterbleef bij de verwachtingen.

Netflix meldde woensdag dat in het derde kwartaal 2,74 miljoen nieuwe klanten werden gewonnen buiten de VS. Dat waren er 700.000 meer dan een jaar eerder en 300.000 meer dan het bedrijf had voorspeld.

In de VS werden 880.000 nieuwe klanten gestrikt, tegen een miljoen een jaar eerder. Hier werd de aanwas van bijna 1,2 miljoen klanten voorspeld.

In een toelichting wees Netflix onder meer op technische zaken, zoals de invoering van nieuwe betalingssystemen met chipkaarten bij banken in de Verenigde Staten, die tot problemen hadden geleid met het incasseren van abonneegelden. De automatische vernieuwing van abonnementen had daaronder geleden.

Wat betreft de discussie over de argwaan die Netflix opwekt bij traditionele mediabedrijven omdat het steeds meer een alternatief wordt voor betaal-tv, gaven Netflix-bestuurders aan dat dit iets is dat niet alleen voor Netflix geldt, maar ook voor diensten zoals Hulu.

Lees ook op Z24: Series verpatsen aan Netflix misschien toch niet zo handig, ontdekt Hollywood

Winst Netflix halveert

De omzet van Netflix lag vorig kwartaal met 1,7 miljard dollar bijna een kwart hoger dan een jaar eerder. De nettowinst halveerde, tot 30 miljoen dollar.

De buitenlandse activiteiten leveren Netflix nog geen winst op. Tegen een omzet van ruim een half miljard dollar buiten de VS stonden vorig kwartaal bijna 600 miljoen dollar aan kosten, wat een een verlies van 68 miljoen dollar opleverde. In de VS overtroffen de opbrengsten de operationele kosten met 344 miljoen dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl